יום שבת, 6 בנובמבר 2010

עצמאות / פאן קרסנט

     

נמל יציאה: בולגריה - בורגס
תאריך יציאה: 27.12.1947
נתפסה וגורשה לקפריסין
תאריך הגעה: 1.1.1948
מספר מעפילים: 7,736
גוף מארגן: ההגנה והמוסד לעלייה ב'
אוניית המעפילים "קיבוץ גלויות" (שמה המקורי היה "פאן יורק"), יחד עם אוניית המעפילים "עצמאות" (שמה המקורי היה "פאן קרשנט"), כונו "הפאנים". צמד האוניות, שהפליגו יחדיו מבולגריה ישירות לאי קפריסין, נשאו את מספר המעפילים הגדול ביותר במסגרת מפעל ההעפלה, 15,169 מעפילים.
שתי האוניות שימשו בעבר להובלת בננות בארה"ב. האוניות הוכנו לקראת מסען לארץ בנמלי ניו-יורק (ארה"ב), ונציה (איטליה) וקונסטנצה (רומניה). בעת ההכנות בוונציה בחודש אוגוסט, חיבל איש צפרדע שנשלח מטעם המודיעין הבריטי ב"פאן קרשנט" באמצעות מוקש ימי, ונדרשו שבועות אחדים לתיקון הנזקים.
ב-23 בדצמבר 1947 התברר כי לא ניתן להפליג מקונסטנצה בגלל התנגדות ממשלת רומניה. על כן שונתה התוכנית, ולאחר השגת הסכם עם בולגריה באמצעות שייקה דן, תמורת תשלום, הוסעו המעפילים ברכבות ב-24 בדצמבר. מעבר הגבול היה ללא תקלות, והם הגיעו לבורגס ב-26 בדצמבר בבוקר. שלטונות הנמל סייעו, והעלייה לספינה התבצעה בגלוי על הרציף בנמל. מכל רכבת שהגיעה לנמל עלו ישר לספינה. ההעמסה התבצעה במשך כל שעות היום - כ-17 שעות.
המעפילים חולקו לקבוצות בנות 60 איש, שבראשן אחראי, ואורגנו פעילויות חברתיות. כן התמנו סדרן עבודה וניקיון, קצין רפואה, קצין קשר, אחראי על חלוקת מזון. הספינה חולקה לשלושה אזורים ובהם יחידות פיקוד.
ב-27 בדצמבר 1947, לפנות בוקר יצאה הספינה יצאה ללא בעיות דרך הבוספורוס והדרדנלים לכיוון קפריסין.
הבריטים ידעו על ההכנות להפלגה עוד כאשר היתה הספינה בנמל ונציה ואחר-כך בקונסטנצה. ליווי ממשי של ספינות מלחמה היה רק ב-29 בדצמבר ב-03:00, כאשר עמדה הספינה לעבור במיצרי ים השיש. ארבע משחתות ושתי צלבניות, האחת בשם מאוריציוס, המתינו והחלו ללוות.
ב-31 בדצמבר, בשעה 15:00, עלו מלחים בריטים על הסיפון ללא התנגדות. לפני כן הושג הסכם, לאחר מו"מ ממושך בין מפקד הכוח הימי הבריטי לבין מפקדי הספינה, שהבריטים יעלו ללא נשק וללא כובעי פלדה, ובתמורה יזכו לשיתוף פעולה מצד המלווים, המפקדים והנוסעים. היה זה בעקבות מו"מ שניהלה הסוכנות עם משרד החוץ הבריטי בתיווך האמריקנים, שבו סוכם שהספינה 'תסגיר' את עצמה ללא התנגדות. הבריטים העדיפו להפנות את הספינה לקפריסין, ולא להעביר לספינות גירוש בחיפה, בגלל מספר המעפילים הגדול. הקשר התקיים בצורה תקינה עד לסיום ההפלגה.
המלווים ירדו עם המעפילים ועברו למחנות בקפריסין. חלקם נמלט אחר-כך דרך מנהרה שנחפרה במחנות הקיץ, וחולצו באמצעות ספינת דיג 'נשר' שנשלחה על-ידי המוסד בפיקוד דוד מיימון.
ב-11 במאי הודיעה ממשלת קפריסין כי היא מסכימה לשחרר את שתי הספינות פאן יורק ופאן קרסנט, אם הסוכנות תתחייב להוציא באמצעותן מדי שבוע 2,500 מעפילים מקפריסין.


מסלול השיט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה